Voor spek en bonen of....

Gepubliceerd op 10 maart 2020 om 21:05

Als fervent Triumph rijder, ik heb zo ongeveer elk type wel gereden oud en nieuw. Het is altijd even spannend, een andere merk motor te rijden. In dit geval een spiksplinternieuwe Benelli 752s.

Wanneer ik het rijden op mijn Triumph’s zie als een mooie steak, rijdt deze Benelli dan voor spek en bonen mee? Ten eerste de prijs net geen €8000,- nieuw, terwijl mijn Street Twin nieuw op de €10.700 zit en een Street Triple zelfs iets meer, voor de meest eenvoudige uitvoering dan. Mag ik deze Benelli daarmee vergelijken? Laten we een verder kijken.

Ten eerste, over smaak valt lastig te twisten. En zijn dingen die ik mooi vind aan de Benelli en er zijn zaken die ik minder vind. Maar laten we dat even buiten beschouwing laten. Het vakwerkframe ziet er mooi uit en het lakwerk ook. Het display is goed af te lezen en is informatief genoeg voor mij.

Twee dikke Brembo klauwen voor en een Marchesini instelbare voorvork. Kom daar maar eens om bij een Street Twin of de basis Street Triple. De achterdemper is niet verstelbaar, alleen de veervoorspanning is te verstellen.

Dan het blok, 750 cc parallel twin, 77 pk en 67 Nm. Nou, het klinkt niet als een sportmotor, maar wees eens eerlijk? Hoevaak trek ik een motor nu open tot het maximale toerental? Ik denk dat ik daar prima mee kan leven. 

Over het display gesproken. Ik snap dat je een het digitale display een nachtstand meegeeft omdat het anders te fel is in het donker. Wat ik dan onhandig vind is dat de indeling totaal anders wordt. En wanneer dat eenmaal gebeurd is dat niet heel erg maar wanneer het display veranderd wanneer je onder een brug door rijdt of door een tunnel, dan vind ik het wat onrustig.

Laten we gaan rijden, daar gaat het wat mij betreft om. Zou ik er mee kunnen leven? De motor is hartstikke nieuw, dus een beetje rustig inrijden is het devies. Wat opvalt is dat de zithouding goed is maar dat het zadel spijkerhard uitvalt. Daar moet je van houden. Mijn billen, met veel kilometers op de Tiger, vinden het wat aan de harde kant. Aan de andere kant, je zal dan niet zo snel doorzitten en dat vind ik misschien nog wel erger.

Oei, waar grijpt die koppeling nu aan? Helemaal aan het eind en het is een beetje een aan-uit koppeling. Misschien ga je hier de budgetkeuzes zien. Na een paar honderd kilometers gaat het wennen, maar de eerste kilometers zijn toch wel listig.

Rijden wil het blok wel. Gasgeven om boven de 2500 toeren te blijven is wel nodig. Daarin is het duidelijk geen Street Twin. Maar daarboven draait het blokje lekker rond. Een fijne roffel komt er uit de uitlaat die netjes klein ontworpen is. Kracht zit er voor mij genoeg is. Ik kan, wanneer ik 120 km/u rij, prima nog even wat gas bovenop zetten en had dan niet het gevoel dat dit met hangen en wurgen gaat. Trillingen blijven beperkt, soms voel ik wat in het handvat en voetsteunen bij 7000 rpm, maar daaronder is er niets te merken van hoogfrequente trillingen. Ook de spiegels hebben geen last van trillingen en het beeld achteruit is prima.

Wanneer ik kijk naar de zithouding dan is die voor mij (1.70m) prima. Bij 30 km/h leun ik niet op mijn polsen en bij 130 km/h heb ik niet het gevoel er vanaf te wapperen. Dat is toch best wel knap. Bij de Street Twin/Triple heb ik het een of het andere. Ik kan goed met beide benen bij de grond zonder problemen te hebben met een krappe kniehoek. Ik word hier wel blij van.
Waar ik ook blij van word is het stuurgedrag. Lekker neutraal en stabiel. In de lange op- en afritten geeft de motor geen krimp en op de korte draaien is het niet hangen-en-wurgen. Hier betalen zich de keuzes van de vering en de banden uit. Op wegen die wat slechter zijn dan merk je de straffe afstelling wel. Maar hand-op-hart, wanneer ik met de Street Twin over een korte hobbel rij, dan heb ik het gevoel dat ik wat vullingen ga missen.

Zou ik hem zelf kopen…. Ja dat is wel een vraagje. Het is niet helemaal mijn looks maar wanneer je heel neutraal kijkt dan krijg je veel voor jouw geld. Prima stuurgedrag, prima zithouding, lekker blok, fijne roffel uit de uitlaat, geen poespas die alleen maar afleid. Gewoon lekker rijden zonder sores. Daar was het toch allemaal om begonnen?

De Benelli 752s doet hier zeker niet voor spek-en-bonen mee, het is geen deftige steak maar een sappige Salsiccia en daar kan ik ook vrolijk van worden.

Kort oordeel:
+ stuurgedrag
+ remgedrag
+ zithouding
+/- comfort zadel
- aan/uitgedrag koppeling

Zelf ervaren? Probeer de motor eens bij Brabant Motors en laat je verbazen wat je kan kopen voor jouw geld.

 

Oktober 2021 update! 

Vorige week kreeg ik van Joris de vraag: "zou je nogmaals de 752 willen testen, ik heb wat aangepast". Natuurlijk wil ik dat wel! 2 oktober aan. Wat was er nu aangepast? Er zit een andere koppeling in en dat zou het aan/uitgedrag moeten reduceren. Dus op pad en voor een ronde. Meteen wegrijdend bij Brabant Motors merk ik meteen dat de koppeling anders is, hij heeft een groter gebied waarin die aangrijpt. Ik rij nu met vertrouwen weg. Dat moet ook wel daar aan de Bosschebaan. Wat ook op valt is dat het nu fijner is om terug te schakelen en om de motor af te remmen voor een rotonde. Ook een krappe, bij stapvoetse draai maken is geen probleem meer. Een top aanpassing dus. Eens te meer een reden om naar de Benelli 752 te kijken wanneer je naar een leuke stuurfiets op zoek bent.